Wij verhogen de huur van onze sociale huurwoningen met 4,5%
De meeste huurders van een sociale huurwoning hebben geen hoog inkomen. Voor deze grote groep bepaalde de overheid dat de huur in 2025 met maximaal 5% mag stijgen. Woongroen verhoogt de huur voor sociale huurwoningen in De Bilt en Zeist met 4,5%. Dit is nodig om de kwaliteit van de woningen te behouden en verbeteren. En om samen met jou en onze partners te blijven werken aan een veilige, schone en fijne woonomgeving.
De huurverhoging is afgestemd met het HuurdersPlatform Seyst en WoonSpraak.
De huurverhoging geldt als je een zelfstandige woning huurt (eengezinswoning, appartement, studio, enzovoort).
Wordt jouw nieuwe kale huur door dit percentage hoger dan de sociale huurgrens (€ 900,07 in 2025)? Dan verlagen wij het percentage. Dit doen we zodat jouw kale huur niet boven die grens komt. Kale huur is het bedrag dat je maandelijks betaalt voor de huur van een woning, exclusief kosten zoals gas, water, elektriciteit en servicekosten.
De huurverhoging geldt als je een zelfstandige woning huurt (eengezinswoning, appartement, studio, enzovoort).
Wordt jouw nieuwe kale huur door dit percentage hoger dan de sociale huurgrens (€ 900,07 in 2025)? Dan verlagen wij het percentage. Dit doen we zodat jouw kale huur niet boven die grens komt. Kale huur is het bedrag dat je maandelijks betaalt voor de huur van een woning, exclusief kosten zoals gas, water, elektriciteit en servicekosten.
Uitzonderingen:
Voor sociale huurwoningen in De Bilt en Zeist met energielabel E, F of G verhoogt Woongroen de huur met 2,5%.
De energiekosten van deze bewoners zijn vaak hoger dan die van bewoners in woningen met een beter energielabel. De energiekosten zijn de afgelopen jaren sterk gestegen. Door deze woningen te verduurzamen, kunnen we dit probleem aanpakken. Helaas kunnen we niet meteen alle woningen verbeteren. We maken wel plannen om dit stap voor stap te doen. Zodra we weten wat we met jouw woning gaan doen en wanneer, laten we het jou weten.Voor sociale huurwoningen in De Bilt en Zeist die Woongroen wil slopen, verhogen we de huur niet.
In De Bilt verhoogt Woongroen de huur niet van een aantal sociale huurwoningen die binnenkort groot onderhoud krijgen of waar de voorbereidingen voor groot onderhoud binnenkort beginnen. Dit komt door afspraken die in het verleden zijn gemaakt.
Geen huurverhoging
Huurverhoging en huurtoeslag
Als je nu al huurtoeslag krijgt, wordt de huurverhoging (deels) vergoed door de huurtoeslag. Je hoeft hiervoor zelf niets te doen. Wij geven de huurverhoging door aan de Belastingdienst. Je ziet jouw nieuwe huur vanaf 1 juli 2025 op toeslagen.nl in Mijn toeslagen.
Wil je weten of je met deze hogere huur huurtoeslag kunt krijgen? Maak een proefberekening op de website van de Belastingdienst.
De huur van onze middenhuur woningen verhogen wij met 4,5%
Dit is gelijk aan de huurverhoging voor onze sociale huurwoningen.
De huur van onze vrije sector huurwoningen verhogen wij met 4,1%
Dit jaar is de huurverhoging door de overheid vastgesteld op maximaal 4,1%. Dit is de inflatie van vorig jaar plus 1%.
Betaal je per automatische incasso? Je hoeft niks te doen
Wij schrijven het nieuwe bedrag op 1 juli van jouw rekening af.
Betaal je servicekosten? De afrekening volgt in een aparte brief
Eén keer per jaar verrekenen we het betaalde voorschot met de echte kosten. Mogelijk passen we de voorschotten servicekosten per 1 juli aan. Dat lees je in de aparte brief met de afrekening. Deze brief ontvang je vóór 1 juli 2025.
Goed om te weten: je kunt niet altijd bezwaar maken tegen de huurverhoging
Op de website van de Woonbond vind je de redenen om bezwaar te maken tegen de huurverhoging.
Een gebrek aan de woning is geen reden om bezwaar te maken tegen de jaarlijkse huurverhoging. Bij ernstige gebreken kun je de Huurcommissie wel vragen om de huur tijdelijk te verlagen. Dit is een andere procedure.
Wil je bezwaar maken? Jouw bezwaarbrief moet vóór 1 juli 2025 door ons zijn ontvangen.
Stap voor stap zorgen we ervoor dat al onze woningen goed geïsoleerd worden
De planning voor de renovaties komt zorgvuldig tot stand. We kunnen niet alles tegelijk verduurzamen. Daarom is het goed om te weten wat je zelf kunt doen.
Tips voor meer comfort én om jouw energierekening zo laag mogelijk te houden
Goede muur- en dakisolatie maken het grootste verschil. Ook vloerisolatie (bij begane grond) en dubbel glas zijn belangrijk voor wie wil besparen. Deze en andere verbeteringen nemen we mee als we onze woningen renoveren. Bij monumenten kan dit helaas niet altijd.
Betaalproblemen? Laat het ons weten
Huurders met betalingsproblemen kunnen altijd bij ons terecht voor hulp. Met elkaar zoeken we dan naar een oplossing op maat. Dat doen we voor elke huurder die (tijdelijk) een laag inkomen heeft en daardoor moeite heeft om de huur te betalen. Ook kun je voor hulp terecht bij bij MENS De Bilt, sociaal team Zeist, de Regionale Sociale Dienst of Sociaal Raadslieden.
Per e-mail in plaats van per brief
Steeds meer informatie is digitaal beschikbaar. Dit is duurzamer en sneller. Daarom ontvang je – als wij je e-mailadres hebben – de aankondiging van de huurverhoging per e-mail.
Hebben wij nog geen e-mailadres van jou? Dan ontvang je de brief over de huurverhoging per post. Wij ontvangen jouw e-mailadres graag. Bel of mail ons om dit door te geven. Zo kunnen we je in het vervolg makkelijker en sneller bereiken. En het is beter voor het milieu! Win-win dus.
Mijn Woongroen: snel, direct en op ieder moment beschikbaar
Met jouw persoonlijke account ‘Mijn Woongroen’ heb je altijd toegang tot de informatie over jouw woning en huurbetaling. Je kunt hier ook makkelijk jouw huurzaken regelen. Heb je nog geen persoonlijk account? Maak die dan snel aan.
Neem gerust contact op als je vragen hebt
Wij zijn van maandag tot en met donderdag telefonisch bereikbaar tussen 8.30 en 16.00 uur. En op vrijdag tussen 8.30 en 12.00 uur. Stuur een e-mail naar huurverhoging@woongroen.nl. Of bel 088 505 38 00.
Je bent natuurlijk ook welkom bij ons op kantoor tijdens kantooruren. Let op: op vrijdag zijn we alleen open op afspraak tussen 8.30 en 1200 uur. Maak telefonisch of per mail een afspraak, zodat wij tijd voor jou kunnen reserveren. We helpen je graag!